-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
-
-
www.detizeme.cz >
OK

Lidé se bouří proti městskému okruhu

17. března 2007

MF DNES 15.3.2007 - Praha

Lidé se bouří proti městskému okruhu

Bojí se většího hluku a chystají další žaloby na magistrát

Břevnov - Po lidech z Prahy 4 a Prahy 8 chystají obyvatelé metropole v pořadí již třetí hromadnou žalobu na magistrát kvůli hluku.

Obyvatelé Břevnova chtějí tímto způsobem bojovat proti výstavbě mimoúrovňové křižovatky Malovanka, která je součástí plánované severozápadní části městského okruhu. Stavba podle nich již teď vysoký hluk v lokalitě ještě zvýší.

"Mimoúrovňová křižovatka Malovanka, kterou bude podle údajů Ústavu dopravního inženýrství projíždět 125 tisíc aut denně, oproti současným 50 tisícům aut denně, se nachází v oblasti, kde jsou již v dnešní době překračovány zákonem povolené limity hluku a znečištění ovzduší," řekl Aleš Ohrablo ze sdružení EKO Břevnov. Podle něj hluk v této lokalitě již dnes dosahuje 70 decibelů a hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.

"S magistrátem i šestou městskou částí si dopisujeme již řadu let. Ale oni nám pouze všechno zamítají a tím to končí," tvrdí Ohrablo s tím, že dostavbu městského okruhu považuje sdružení za nesmyslné.

Podle pražského primátora Pavla Béma je však stavba městského okruhu klíčovou dopravní stavbou, která má naopak snížit hlučnost, prašnost a dopravní zatížení města. "Pak již jediná možnost, jak zcela hluk odstranit, je město srovnat se zemí a vysázet tady les, kde by si poté lidé mohli postavit stan," řekl s nadsázkou Bém, který však dodal, že tím poukazuje na absurditu snažení některých občanských sdružení, která proti hluku bojují.

"Neexistuje jiné cesty, jak chránit ne jednu nebo dvě malé lokality, ale celé město, tedy více než milion lidí, než dokončit nadřazený dopravní skelet - vnější tranzitní pražský okruh, vnitřní městský okruh a sedm radiálních komunikací, které tyto okruhy spojují," uvedl Bém.

Pro Aleše Ohrabla však městský okruh představuje jen další akci pražské betonové lobby. "Doprava by se měla ve městě omezovat. Například stavěním parkovišť P+R. Městský okruh dopravu do města jedině přivede," tvrdí Ohrablo.

Podle Béma však občanská sdružení absolutně nepochopila, co to je nadřazený dopravní skelet. "Tato sdružení neuvěřitelným způsobem rozeštvávají Pražany proti sobě a jménem těchto občanských sdružení nehovoří zdravý rozum a tolerance jednoho k druhému, ale něco úplně jiného. Jejich argumenty jsou absurdní a scestné," řekl Bém.

Podle něj si tito lidé neuvědomují, že nežijí ve městě sami na jednom konkrétním místě, ale že ve městě žije dalších více než milion obyvatel.

Jeho tvrzení však pobouřilo Alžbětu Rejchrtovou z občanského sdružení Občané postižení severojižní magistrálou. Toto sdružení totiž jako vůbec první loni v červenci zažalovalo magistrát kvůli hluku v oblasti mezi ulicemi Vyskočilova a Michelská. "Pan primátor z nás dělá hlupáky. Ale podle mě bránit své právo na zdraví a majetek rozhodně hloupé není," odpovídá razantně Rejchrtová. Občanské sdružení si navíc před podáním žaloby nechalo vypracovat odborné posudky na hluk v této lokalitě. "Ty svědčí jednoznačně v náš prospěch a jasně hovoří o překročení hygienických limitů až o patnáct decibelů, což je ohromné číslo," řekl právník František Korbel, který obyvatele Prahy 4 ve sporu zastupuje.

Pokud by byla tato žaloba úspěšná, mohla by podle něj sloužit jako precedens pro další tisíce Pražanů, kteří s hlukem marně bojují.

To přiznává i Bém. "Tyto žaloby vnímám jako nebezpečné. Dokážete si představit, co by se stalo, kdyby jen jedna jediná z nich uspěla?"

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
ALICE KOTTOVÁ

***************

Že vás hluk netrápí? Může být hůř

PŘÍLIŠ HLUČNÁ METROPOLE Stále více lidí se začíná ozývat proti tomu, že musí žít v nadměrně hlučném prostředí. Ani sliby, že se městu uleví, až bude hotový silniční okruh, nemusí být pravdivé. Někde lidem naopak hrozí, že na tom budou ještě hůře.

Praha - Až bude hotov městský okruh, metropoli se uleví, ubude aut a obyvatele bude méně trápit hluk z jejich motorů. Alespoň tak to slibují ve svých prohlášeních lidé z vedení města. Některé prognózy, které vypracoval Ústav dopravního inženýrství, však již tak optimistické nejsou. Podle jeho výpočtů například nyní v ulici 5. května v úseku mezi ulicemi Na Strži a Vyskočilovou projíždí denně devadesát dva tisíc vozidel. V roce 2010, tedy po otevření městského okruhu, by jich však mělo být až sto tři tisíc denně.

Právě v této oblasti také podali lidé hromadnou žalobu na magistrát kvůli hluku.

"Nechali jsme si vypracovat dvě hlukové studie. Podle nejnovější z nich dosahuje hladina hluku v této oblasti v průměru 77 decibelů ve dne a 70 v noci," uvedla Alžběta Rejchrtová, předsedkyně občanského sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou. Přitom hygienický limit je zde 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci. "S nárůstem dopravy se situace může pouze zhoršit," obává se Rejchrtová.

Okruhu se obávají také v Libni

Že městský okruh přivede do lokality více aut a tudíž hluku, toho se obávají i obyvatelé Libně. "Vyústění tunelů na Pelc-Tyrolce je bez dalšího řešení. Pouze na povrchovou komunikaci V Holešovičkách v hustě obydlené zástavbě vyjede nových osmdesát tisíc aut," uvedla pražská zastupitelka Petra Kolínská.

I tam se lidé chystají podat na magistrát žalobu. "Chceme, aby magistrát jako vlastník komunikace začal řešit neúnosnou dopravní situaci v ulici V Holešovičkách, aby se z ní nestala tranzitní dálnice," řekl právník Zdenek Kuneš, který žalobu pro občanské sdružení Za naši budoucnost připravuje.

Zhoršení situace se obávají i lidé v Břevnově, a to hlavně kvůli plánované stavbě mimoúrovňové křižovatky Malovanka. Stavba by měla podle prognóz přivést do této lokality až o sedmdesát pět tisíc vozidel navíc. I zde plánují lidé podat žalobu proti magistrátu, který se podle jejich vyjádření nesnaží situaci řešit.

Změny k lepšímu okruh nepřinese ani na Letné. Zatížení Letenského náměstí a Letné automobilovou dopravou podle Ústavu dopravního inženýrství zůstane v podstatě stejné. Výrazně se neuleví ani Nuselskému mostu. Tam dnes v průměru projede devadesát jedna tisíc aut, v roce 2010 bych jich mělo být o deset tisíc méně. Doprava by se však měla zklidnit před Národním muzeem.

Sám radní pro životní prostředí Petr Štěpánek připouští, že na stížnostech něco bude. "Nechal jsem si zpracovat analýzu. Z té jasně vyplývá, že do roku 2010 zde ještě přibude aut, a tedy i hluku," řekl Štěpánek. V metropoli však z nadměrného hluku nemají obavy jen lidé, kteří bydlí v okolí magistrály či budoucího městského okruhu. Stejný strach z něj mají například i obyvatelé Nebušic. Právě zde se totiž uvažuje o výstavě další přistávací a vzletové dráhy k ruzyňskému letišti.

Pomůže výměna dlažby za asfalt či protihluková okna

Podle loňské zprávy Národní hlukové observatoře Praha nyní trvale překračuje povolené limity 50 decibelů ve dne a 40 decibelů v noci. S hlukemv ulicích však bojuje většina evropských metropolí. Podle dánské firmy Brüel & Kjaer, která se zabývá měřením a výpočty hlukové zátěže, trpí kvůli hluku až pětina lidí.

Mezi nejvíc exponovaná místa patří právě zóny kolem silničních tahů. Podle hlavního pražského hygienika Vladimíra Polaneckého se však město může hluku bránit. "Třeba tím, že místo hlučných povrchů na komunikacích použije například nízkohlukový asfalt nebo nové podloží tramvajových kolejí. Nechá vyměnit dlažbu za asfalt, postaví protihlukové stěny," uvedl již dříve Polanecký. Město může podle něj také postiženým lidem vyměnit stará okna za protihluková. "Ta dovedou hluk ztlumit třeba i o osm decibelů," upřesnil Polanecký.

Také proto se jedním z klíčových hráčů stává Technická správa komunikací. "Postupně obměňujeme povrchy vozovek za ,tišší' materiál. Měnili jsme například kostky v Sokolovské ulici za živičný povrch," uvedl Tomáš Mrázek z Technické správy komunikací.

***

"Z analýzy jasně vyplývá, že do roku 2010 v Praze ještě přibude aut, a tedy i hluku." Petr Štěpánek, radní pro živ. prostředí

* Kdo také měří hluk

Centrum protihlukové ekologie
Petýrkova 1997, Praha 4
tel.: 267 913 419

EKOLA Group
Mistrovská 558/4, Praha-Malešice
tel.: 274 772 002

SONING Praha
Plzeňská 846/66, Praha 5
tel.: 257 329 474

Akustika Praha
Thákurova 2077/7, Praha 6
tel.: 224 312 419

Kvinting Praha
V luhu 1029/14, Praha 4
tel.: 261 211 254

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
ALICE KOTTOVÁ

***************

Nový trend: žalovat magistrát za hluk

Praha - Kvůli hluku již chtějí magistrát žalovat tisíce lidí zastoupené občanskými sdruženími. Jedna žaloba je podaná od loňského července, další dvě se v současnosti chystají. První žalobou se bude soud zabývat v dubnu.

1. žaloba: Michle

Tři tisíce lidí, kteří žijí v blízkosti Severojižní magistrály, se daly dohromady a s pomocí občanského sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou podali první hromadnou žalobu na magistrát kvůli hluku. Lidé žijící v oblasti mezi ulicemi Vyskočilova a Michelská jsou totiž obtěžováni neustálým hlukem, který výrazně překračuje hygienické limity. "Chceme, aby magistrát splnil svou povinnost a snížil hluk ve venkovních prostorách na 60 decibelů ve dne a 50 v noci," tvrdí Alžběta Rejchrtová z občanského sdružení. Teď se tyto hodnoty pohybují okolo 73 decibelů.

2. žaloba: Libeň

Žalobu chystají i lidé z Libně. Těm se nelíbí plánovaná výstavba městského okruhu, který by měl do ulice V Holešovičkách přivést dalších až osmdesát tisíc aut denně. "Chceme, aby magistrát jako vlastník komunikace začal řešit neúnosnou dopravní situaci v ulici V Holešovičkách, aby se z ní nestala tranzitní dálnice," řekl právník Zdenek Kuneš, který žalobu pro občanské sdružení Za naši budoucnost připravuje.

3. žaloba: Břevnov

Plánovaná mimoúrovňová křižovatka Malovanka zase pobouřila obyvatele Břevnova. "Křižovatkou bude podle údajů Ústavu dopravního inženýrství projíždět 125 tisíc aut denně oproti současným 50 tisícům aut denně. Nachází se v oblasti, kde jsou již v dnešní době překračovány zákonem povolené limity hluku a znečištění ovzduší," řekl Aleš Ohrablo z občanského sdružení EKO Břevnov.

Regionální mutace | Mladá fronta DNES - Praha





Související kampaň: 


Za udržitelné řešení dopravy v Praze

 



[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-