Po ministrovi životního prostředí Martinu Bursíkovi vystavil „stop“ výstavbě nového plavebního stupně Přelouč na Labi i další státní úřad. Správa CHKO Kokořínsko ho posuzovala z hlediska ohrožení druhů, chráněných podle práva Evropských společenství. Úředníci došli po podrobném zkoumání k závěru, že o nákladní dopravu na Labi nebude ze strany firem téměř žádný zájem.
Zničení největší populace modrásků očkovaných v Čechách by tak bylo zcela neodůvodněným poškozováním přírodního bohatství/1. Nevládní organizace se následně obrátily na Ředitelství vodních cest ČR a společnost SKANSKA AB, aby ukončily přípravu této stavby a tím i další plýtvání prostředků státu.
„Rozhodnutí potvrdil náš předpoklad, že splavnění dvaceti kilometrů řeky nezvýší významně zájem o lodní dopravu. Není tedy splněna podmínka veřejného zájmu, která by odůvodnila zničení unikátního kousku polabské přírody,“ řekl Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země a dodal: „o možnost přepravovat náklady po Labi až do plánovaného přístavu v Pardubicích projevila ze čtrnácti největších firem v Pardubicích zájem jen jedna.“/2
„Vyzvali jsme dopisem investora stavby, aby okamžitě zastavil veškeré přípravné práce na výstavbě kanálu a plavební komory./3 Další výdaje jsou v této chvíli mrháním státních prostředků na něco, co se s největší pravděpodobností nikdy neuskuteční,” komentoval situaci Pavel Doucha z Ekologického právní servisu.
O rozhodnutí ministra Bursíka environmentální organizace informovaly rovněž švédské ústředí koncernu SKANSKA AB, jehož odnož SKANSKA DS, a. s. v ČR získala největší část státní zakázky na stavbu plavebního stupně.
„Jsme zvědavi, jak se nyní společnost zdůrazňující své ohledy k životnímu prostředí postaví k realizaci stavby v rozporu s požadavky českého i evropského práva ochrany přírody. Na náš první apel ředitel koncernu reagoval vyhýbavě,“ dodal Doucha./4
Další informace:
1/ Modrásek očkovaný je jedním z nejohroženějších druhů motýlů. V roce 1994 se v ČR vyskytoval na 67 lokalitách. Dnes již jen na 20. V některých zemích západní Evropy zcela vyhynul a podnikají se nákladné pokusy o jeho reintrodukci.
2/ Investor stavby ŘVC ČR nedokázal v průběhu řízení doložit svá tvrzení o rozvoji lodní dopravy po dokončení splavnění Labe do Pardubic. Očekává, že po dokončení splavnění se bude po řece přepravovat až o milion tun nákladu za rok více než nyní. Tento předpoklad se ale ve správních řízeních nepodařilo prokázat a zůstal na úrovni zbožného přání.
3/ V lokalitě budoucí stavby probíhá již několik let tzv. biologický výzkum, jehož cílem je vybudovat nová stanoviště pro ohrožené druhy, jako náhradu za zničení původních. V případě chráněných druhů modrásků se však tato snaha, vzhledem k jejich komplikovanému životnímu cyklu, míjí účinkem. To vyplývá z průběžných zpráv týmu biologů, které si ŘVC ČR za tímto účelem najalo. Ve Výroční zprávě o výsledcích biologického průzkumu lokality Nového plavebního kanálu Přelouč (výsledky za období leden 2006 – listopad 2006) se např. uvádí, že populace modrásků očkovaných na nově vytvořených náhradních lokalitách stagnovala, nebo došlo k jejímu poklesu. To znamená, že stavbou kanálu by s největší pravděpodobností zanikla lokalita s největším výskytem modrásků očkovaných v Čechách.
4/ Třicet českých občanských sdružení vyzvalo již v lednu tohoto roku koncern SKANSKA AB, aby přehodnotil svou účast v tomto environmentálně kontroverzním projektu. Text dopisu je ke stažení zde: http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1964807.