Magistráte, děkujeme!
V úterý 30. 10. 2007 byl zprovozněn nový úsek Pobřežní ulice v Karlíně. Jde o první rušnou ulici v Praze, na níž byly vyznačeny oddělené cyklistické pruhy. Kola tak mohou jezdit jako rovnoprávný dopravní prostředek po silnici, kam správně patří, přitom se pohybují "ve svém prostoru, kam nikdo jiný nesmí" a tedy mnohem bezpečněji. V zahraničí i leckde u nás jde o věc běžnou a nikdo se nad tím nepozastavuje, v Praze se však jedná o řešení zcela průlomové. Hlasitě voláme HURÁ!
Doufejme, že je to signál, že magistrát pomalu začíná považovat cyklistiku za plnohodnotnou součást dopravy a začnou zde vznikat podobná řešení jako ve Vídni, Berlíně, Paříži a dalších velkoměstech, kde již mají s cyklistickou dopravou dlouholeté zkušenosti. I mnohá česká a moravská města jsou z pohledu cyklodopravy daleko před Prahou.
Zdá se tedy, že tímto průlomovým řešením město začíná naplňovat sliby a deklarace, že pro cyklisty začne něco dělat. Bohužel se ukazuje, že městu chybí jasná strategie, jak cyklistickou infrastrukturu v nejširším slova smyslu v Praze budovat, jaké k tomu používat nástroje a metody a jak hodnotit svůj postup. (Srovnejte např. s koncepcí města Chicago Bike 2015 Plan.) Ukázalo se to také na tom, že cyklopruh před světelnou křižovatkou se Šaldovou ulicí nenadále končil a cyklisté byli najednou zcela nechráněni a ponecháni, aby si nějak mezi auty poradili!
Po upozornění na nebezpečnost a nesprávnost takového řešení, byly již hotové vyznačené pruhy před křižovatkou narychlo odstraněny a překresleny dle návrhu Tomáše Cacha z auto*matu. Cyklisté tedy nakonec mohou jet ve svém pruhu až ke křižovatce a navíc zde byl vytvořen předsunutý prostor tak, aby se mohli zařadit před automobily, pokud chtějí odbočit vlevo do Šaldovy ulice. Že město zareagovalo a narychlo špatně navržené pruhy opravilo, je také velký posun.
V minulosti magistrát opakovaně porušoval své vlastní usnesení z roku 2003 o povinnosti při rekonstrukcích a stavbách nových komunikací zahrnovat do projektu i řešení pro cyklisty. Z poslední doby je asi nejznámějším takovým případem rekonstrukce Štefánikova mostu, kde se přes sliby na cyklistické pruhy "zapomnělo" a domalovávat se tam budou až dodatečně, po protestech a ostudě, kterou si tím město po právu vysloužilo.
[text a foto Vojtěch Toman, Děti Země]