-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
-
-
www.detizeme.cz >
OK

Tisková zpráva Dětí Země
Vládní odborná skupina pro dálnice není nad zákonem

26. ledna 2010
[Jihomoravský kraj,Zlínský kraj]

Ochránit ptačí oblast u Bzence lze o deset miliard levněji

Děti Země a Česká společnost ornitologická vítají doporučení vládní odborné skupiny vybudovat silnici R55 tak, aby ochránila Ptačí oblast Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví, neboť stávající projekt Ředitelství silnic a dálnic ČR je pro ptáky likvidační.

Řešením musí být buď hloubený tunel délky 11 km přes celou oblast nebo obejití této oblasti. O variantě je ale nutné rozhodnout podle zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí na základě podrobných argumentů a za účasti veřejnosti, nikoliv politicky.

„Doporučení expertů nelze nadřazovat nad zákon a ten stále není naplněn, protože v probíhajícím hodnocení variant R55 je předložený tunel krátký a chybí posouzení trasy mimo ptačí oblast, což je ornitology žádáno už od roku 2004,“ upozorňuje na očekávané nesnáze při další fázi rozhodování Miroslav Patrik z Dětí Země.

Nové hodnocení R55 začalo v říjnu 2009, ale přes ptačí oblast je zatím plánována trasa se dvěma zahloubenými tunely celkové délky téměř 8 km. Dalších 20 procent trasy v lese má být v nepřijatelném plastovém tubusu a zbývajících 10 procent není zakryto vůbec. Téměř třetina trasy je tak pro život ptáků zcela nepoužitelná.

„V květnu 2007 jsme Evropské komisi poslali stížnost proti porušování evropské legislativy, podle které je nutné nejprve prokázat, že skutečně nelze silnici R55 postavit mimo ptačí oblast a pak uvažovat o drahém a složitém tunelu přes celou tuto oblast, což se ale neděje,“ upozorňuje Tomáš Brinke z České společnosti ornitologické.

Z nových studií přitom vyplývá, že nejvhodnějším řešením je stále varianta R55 mimo ptačí oblast po levé straně řeky Moravy v úseku Rohatec – Staré Město – Napajedla se dvěma krátkými tunely v celkové délce 1,4 km, než varianta přes ptačí oblast s tunely (8 km) a s tubusem (2 km), která je asi o 10 miliard korun dražší.

Nyní je proces hodnocení v rukou MŽP, které musí rozhodnout, zda variantu R55 mimo ptačí oblast nechá posoudit, nebo půjde opět rizikovou cestou jako v roce 2006 a přistoupí na alibistickou taktiku ŘSD ČR, které stejně nemá zájem silnici R55 s dlouhými tunely přes ptačí oblast stavět. 1)

Podobný problém vedení dálnice přes evropsky chráněné území NATURA 2000 řešila Evropská komise již v Polsku, kde byl naplánován obchvat města Augustów dálnicí VIA BALTICA délky 17 km spojující Varšavu s Helsinkami přes údolí s cenným mokřadem řeky Rospuda. Nakonec pod hrozbou podání žaloby a zastavení finačních dotací Polsko raději ustoupilo a obchvat se bude stavět v jiné variantě. 2)




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Ekoporadna

Související odkazy: 

1) Druhý proces EIA pro silnici R5511 přes ptačí oblast u Bzence

2) Polsko nepostaví spornou dálnici přes chráněnou oblast Rospuda (zpráva ČTK, 24.03.09)
[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-