-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
-
-
www.detizeme.cz >
OK

Tisková zpráva Dětí Země
Podle Dětí Země mohla být dálnice D8 za stejnou cenu dříve

9. května 2012
[Ústecký kraj]

Stačilo jednat s veřejností o kompromisu a dodržovat zákony

Stavební firmy mají dnes zahájit výstavbu zbývajících 4,8 km trasy dálnice D8 přes České středohoří s termínem jejího dokončení za 2,5 roku na konci roku 2014. Částečně se tak opakuje stav z listopadu 2007, kdy se výstavba dálnice délky 16,4 km zahájila a měla být hotová za tři roky na konci roku 2010.

Šlo však o nesplnitelný cíl, přestože se o něj úředníci svým porušováním zákonů a snaze ignorovat požadavky veřejnosti snažili. Dnes je ovšem situace rozdílná, neboť po zrušení územního rozhodnutí v červnu 2010 byla chybějící čtyři územní a stavební rozhodnutí vydána s větší pečlivostí.

„Jakmile byl v září 2010 odvolán tehdejší generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík, tak konečně začalo Ministerstvo dopravy a investor s námi jednat a naše připomínky k D8 byly pečlivě řešeny, takže současné vedení investora v čele s René Porubou dokázalo získat poslední rozhodnutí o půl roku dříve, než jsem ve své analýze pro ministra dopravy tehdy předpokládal,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něho přitom stačilo, aby Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstvo životního prostředí od počátku přípravy v 90. letech minulého století postupovaly podle zákona s ohledem na cenný krajinný ráz a přírodu Středohoří a za účasti veřejnosti, která navrhovala transparentně posoudit i varianty s tunely. Trasa dálnice však byla v dubnu 1995 vybrána bez občanů, jak také v roce 2003 potvrdil ombudsman a v únoru 2012 i soud.

Patrik také připomíná, že v březnu 2005 zastupitelé Ústeckého kraje pod vedením hejtmana Jiří Šulce (ODS) zmařili poslední šanci na kompromis v podobě výstavby tunelu Kubačka délky 3,44 km ve střední části dálnice, místo dvou kratších tunelů a estakád a velkých násypů, neboť zamítli změnu územního plánu.

„Podle tehdejších našich propočtů by dálnice s dlouhým tunelem mohla být hotova kolem roku 2012, kdežto bývalý ředitel pražského ŘSD ČR Alois Lichnovský tvrdil, že to bude až v roce 2014. Současně zastupitelům nasliboval, že schválená trasa dálnice bude hotová už v roce 2008, kdežto my jsme bohužel s naším přesnějším odhadem, rok 2013, neuspěli,“ vzpomíná dále Patrik, kterému další vývoj dal opět za pravdu.

Projektanti z Pragoprojektu v roce 2005 dokonce také tvrdili, že tunel Kubačka bude příliš drahý, neboť uvažovali s cenou 2,3 mld. Kč/km. Děti Země naopak oponovaly s cenou 1,3 mld. Kč/km. Podle normativu Fakulty dopravní ČVUT z roku 2007 má hloubený dálniční tunel stát kolem 1,6 mld. Kč/km. Projektanti tak svůj odhad nadhodnotili o 43 procent, kdežto aktivisté ho podhodnotili o 20 procent. Nicméně byly přesnější.

V roce 2005 se předpokládalo, že dálnice D8 bude stát 7,5 mld. Kč, v roce 2007 byly náklady „vysoutěženy“ na 10 mld. Kč a nyní se v rozpočtu SFDI na rok 2012 uvádí cena 15,7 mld. Kč, tj. 2x více, než před sedmi lety.




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Tunel pro České středohoří (dálnice D8)

Související odkazy: 

Soud zrušil druhé územní rozhodnutí pro dálnici D8 (TZ, 06.03.2012)

Zlom po 10 letech: Stavba D8 přes Středohoří začala (06.11.2007)

Odborné a právní analýzy Dětí Země o D8 (08.03.2005)
[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-