Jez na Labi je dopravně zbytečný
3. prosince 2005
[Ústecký kraj]
Miroslav Patrik kritizuje plánovanou výstavbu jezu u Děčína v článku v MD DNES ze dne 2. 12. 2005.
V článku Jez na Labi je nutný (dopisy čtenářů MF DNES z 25. listopadu - pozn. red.) jeho autor, předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy, zcela legitimně argumentuje, že hlavní záchranou pro rostoucí nákladní dopravu v Ústeckém kraji z vnitrozemí do Německa je výstavba (zatím jednoho!) jezu u Děčína, neboť jedině tak dojde k odlehčení silnic a železnice. Jeho argumentace mi ale připadá poněkud nesourodá až zavádějící.
Například proč tak silně horuje za výstavbu nového dálničního přivaděče do Děčína přes cenná území CHKO České středohoří, když by byl přece zbytečný? Vždyť náklad by se vozil na lodích. Také je jistě odvážné tvrdit, že kapacita železniční dopravy na nově modernizovaném koridoru se rychle blíží své hranici naplnění. Vždyť již loni bylo zveřejněno, že v úseku Praha - Berlín mají České dráhy volnou kapacitu pro téměř dvacet miliónů tun nákladu. Vodní doprava by po několikamiliardové investici do jezu (či jezů) na dolním Labi mohla navíc vozit pouhé dva až čtyři milióny tun nákladu.
Nakonec zbytečnost nákladní vodní dopravy dokládá i stále klesající trend jejích výkonů za poslední roky. Jestliže před asi deseti lety byly tyto přepravní výkony kolem 1400 miliónů tunokilometrů, loni poklesly už na 400 miliónu tkm. Prostě není co vozit, takže výstavba jezu u Děčína je z dopravního hlediska vyhozenou investicí. Za tyto peníze by bylo asi lepší třeba opravit Národní muzeum.
RNDr. Miroslav Patrik je předsedou Dětí Země.
MF DNES-severní Čechy, 2. 12. 2005
|