-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
-
-
www.detizeme.cz >
OK

Tisková zpráva Dětí Země
Brněnské iniciativy chtějí opakovat referendum o poloze nádraží

19. srpna 2013
[Jihomoravský kraj]

Společná tisková zpráva občanských sdružení Masarykova demokratická akademie, Děti Země - Brno a Hnutí DUHA - Brno

Brněnské občanské iniciativy Masarykova demokratická akademie, Hnutí DUHA Brno a Děti Země – Brno se dohodly na společném projektu, jehož cílem je přimět Zastupitelstvo města Brna, aby rozhodlo, že se brněnské hlavní nádraží bude rekonstruovat ve stávající poloze.

Projekt zahájil člen výboru Masarykovy demokratické akademie Brno a šéfredaktor Deníku Referendum Jakub Patočka odesláním otevřeného dopisu primátoru Onderkovi. V dopise ho vyzývá, aby brněnské zastupitelstvo do konce října rozhodlo, že se nádraží přesunovat nebude, anebo aby rozhodlo, že se souběžně s komunálními volbami v roce 2014 uskuteční o poloze nádraží znovu po deseti letech referendum.

„Pokud neuděláte ani jedno ani druhé, to druhé si bude muset vynutit občanská iniciativa organizovaná sociálními demokraty a dalšími občany zdola, stejně jako za vlády brněnské pravice v roce 2004,“ píše Patočka Onderkovi. Masarykova demokratická akademie, jejímž jménem byl dopis odeslán, je organizace blízká ČSSD.

K projektu se připojily ekologické organizace Hnutí DUHA Brno a Děti Země – Brno. Na dnešní tiskové konferenci vysvětlily, proč předpokládají jiný výsledek referenda nežli v roce 2004, kdy sice bylo osmdesát procent hlasujících občanů proti přesunu nádraží, ale z důvodu nízké účasti nebyl výsledek závazný.

To se ale změnilo. Referendum je podle nynějších zákonů závazné již při účasti nad pětatřicet procent občanů. A správní soudy opakovaně rozhodly, že se referenda musejí konat souběžně s volbami, pokud o to navrhovatel požádá. Přitom ve dvou posledních komunálních volbách byla v Brně účast nad čtyřicet procent.

„Referendum je nejspolehlivější cesta, jak projekt definitivně pohřbít a uvolnit městu ruce k jiným prioritám,“ prohlásil předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Hnutí DUHA se podílelo na kampani za referendum již před deseti lety. „V opakování referenda vidíme jedinečnou příležitost, jak zmobilizovat brněnskou veřejnost a ukázat, že lidé mohou reálně prosadit svou vůli,“ řekl koordinátor projektu v brněnské skupině Hnutí DUHA Lukáš Likavčan.

Podle iniciátora projektu Jakuba Patočky byl hlavní inspirací loňský úspěch referenda v Plzni. Jeho organizátora Martina Marka Patočkův Deník Referendum vloni vyhlásil osobností roku.

„Když se podařilo uspořádat právně závazné referendum v Plzni k projektu, který má pro město při vší úctě mnohem menší význam, než případný přesun nádraží, není důvod, proč by se nám v Brně nemělo podařit totéž,“ uvedl Patočka.

* * * * * * * * * *

Stručná historie aktivit proti odsunu nádraží v Brně po roce 2001:


2001 (14. 06.) = první známá veřejná diskuse o nádraží v Brně

2002 (06. 05.) = usnesení vlády č. 457 o poloze nádraží podle územního plánu Brna
2002 (04. 07.) = smlouva mezi MDS, SM Brnem a JMK o financování nového nádraží

2004 (leden) = vznik Občanské koalice Nádraží v centru
2004 (leden) = studie proveditelnosti č. 1 pro odsunuté nádraží
2004 (11. 03.) = zahájení sběru podpisů za referendum pro nádraží v centru
2004 (20. 04.) = kritické prohlášení 19 expertů k Železničnímu uzlu Brno (1)
2004 (21. 06.) = změna ÚP Brna pro výstavbu odsunutého nádraží
2004 (19. 07.) = předání petice s 24.686 podpisy za referendum s volbami do JmK
2004 (09. 10.) = místní referendum o poloze nádraží (25 % účast / 86 % pro = 67.440 voličů „ano“)
2004 (15.-16. 10.) = volby do zastupitelstva JmK

2005 (13. 01.) = stanovisko SEA pro odsun nádraží: 4 varianty
2005 (14. 10.) = stanovisko EIA pro odsun nádraží: 1 varianta
2005 (09. 12.) = zahájení územního řízení pro odsunuté nádraží (1. etapa = 20,4 mld. Kč)

2006 = volby do zastupitelstva Brna a MČ
2006 (listopad) = studie proveditelnosti č. 2 pro odsunuté nádraží

2007 (březen) = studie OK NvC a externích expertů o nádraží v centru u Nových Sadů
2007 (září) = multikriteriální analýza o výhodnosti nádraží v centru, než odsunutém
2007 (říjen) = kritický expertní posudek CDV o odsunutém nádraží
2007 (01. 11.) = kritické prohlášení 30 expertů k Železničnímu uzlu Brno (2)

2008 = volby do zastupitelstva JmK
2008 (12. 12.) = krajský soud ruší územní rozhodnutí (2 OS + 13 osob)

2009 (březen) = studie proveditelnosti č. 1 pro SJ kolejový diametr
2009 (21. 12.) = žádost o povolení výjimky k zásahu do biotopů organismů

2010 = volby do zastupitelstva Brna a MČ

2011 (březen) = studie proveditelnosti č. 2 pro SJ kolejový diametr
2011 (září) = urbanistická a architektonická studie o nádraží v centru
2011 (listopad) = finanční studie o modernizaci nádraží v centru v 1. etapě za 10 mld. Kč
2011 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 3 pro odsunuté nádraží

2012 (leden) = kritické prohlášení 27 expertů k Železničnímu uzlu Brno (3)
2012 (30. 09.) = termín dostavby odsunutého nádraží dle plánu Brna z dubna 2006
2012 (18. 12.) = MŽP potvrzuje, že výjimka pro biotu není nutná
2012 (květen) = zahájení prací na studii proveditelnosti č. 4 pro tři varianty, včetně NvC
2012 = volby do zastupitelstva JmK

2013 (16. 08.) = zahájení projektu za vyhlášení druhého referenda v Brně o poloze nádraží
2013 (21. 08.) = lhůta pro zaslání doplnění námitek č. 3 v územním řízení

- - - - - - - - - - - - - - -

2013 = vydání územního rozhodnutí č. 3 (???)
2014 (únor) = výsledky studie proveditelnosti č. 4 (???)
2014 (říjen)= volby do zastupitelstva Brna a MČ (???)




Vydala pobočka: 

Děti Země - Brno
Körnerova 219/2
Brno (adresa pro doručování pošty); 602 00

Související odkazy: 

Za nové referendum o poloze brněnského hlavního nádraží (16.08.2013)

Nádraží v centru

Nádraží Brno
[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-